Deze blog is de jaaropdracht voor het vak ICT. De bedoeling is om heel wat nieuwe dingen uit te proberen en te ontdekken op internet. "Dingen" die je ook kan gebruiken in de lagere school.

woensdag 28 mei 2008

ICT-verhaal in het 6de lj

Morgen is het de laatste stagedag in het 6de leerjaar!
Nog eens een kort overzicht hoe ik ICT gebruikt heb:
* Olympische bundel gemaakt in Word, prenten gezocht via internet en prenten ingescand vanuit boeken. Wereldkaart en kaart van China gevonden via internet (alweer de vraag die ik me stel: hoe deden leerkrachten dat vroeger toch...)
* DVD-filmpje Wa=Da over het Chinees schrift afgespeeld in de donkere kamer van onze school. Dit is een mini bioscoopzaal! Een echte luxe waar ik dus handig gebruik van heb gemaakt.
* PowerPoint voor de eerste lessen rond de oorsprong van de Spelen: les 1 is fantastisch gelukt. De kinderen zijn echt veel aandachtiger en enthousiaster als er vooraan een scherm staat met levensgrote prenten.
Bij de 2de les was er wel een probleem... alles stond klaar, ik had de ppt getest, de kinderen komen binnen, het netwerk valt uit van de school!! Daar stond ik dan... te denken... leve de technologie... gelukkig had ik boeken mee om prenten te tonen!
* Webquest: bij de meeste kinderen is dit zeer goed gelukt. Bij enkele groepjes was er wel sterke begeleiding nodig.
* Hotpotoefeningen rond de Olympische Spelen: deze heb ik op het netwerk geplaatst, maar jammer genoeg niet kunnen uitvoeren wegens tijdsgebrek.

Geen opmerkingen: