Deze blog is de jaaropdracht voor het vak ICT. De bedoeling is om heel wat nieuwe dingen uit te proberen en te ontdekken op internet. "Dingen" die je ook kan gebruiken in de lagere school.

zaterdag 24 mei 2008

Verrassing

Hoe ben ik tot de verrassing gekomen?
Een hele tijd geleden vond ik een zeer leuke website: www.maakjezo.nl
Op deze website publiceren mensen stap voor stap (met foto's en/of uitleg) hoe je een bepaald iets kan maken (bv. juwelen, een gerecht, een bloemstuk en nog 101 andere dingen).

In het 6de leerjaar maakte ik samen met de leerlingen een tangram uit resten vloerbekleding. Op internet vond ik het patroon van de tangram, maar dit vond ik niet bruikbaar, want op deze manier moeten de kinderen gewoon maar kopiëren hoe de stukken eruit zien.
Op klascement vond ik een document van een leerkracht waarin stap voor stap beschreven wordt hoe de verschillende stukken kunnen getekend worden. In de klas heb ik dan ook stap voor stap de tangram getekend, samen met de leerlingen. Persoonlijk vind ik een tangram niet zó heel leuk, maar de kinderen zijn er wel heel enthousiast over! Ik was heel verrast over de gedrevenheid van de kinderen om de voorbeelden na te leggen, én de creativiteit om eigen voorbeelden te maken. Zeker een tip om eens uit te testen.

Wat is dan de verrassing?
Ik heb lang moeten nadenken over de ICT-verrassing, maar opeens maakte ik de link tussen de gevonden website en de tangram!
Ik tekende in Paint de verschillende stappen, ik maakte een account aan op www.maakjezo en ik publiceerde de foto's en de uitleg!

Kijk dus vlug op http://www.maakjezo.nl/2008/05/24/tangram-maken/
en ontdek daar hoe je zelf een tangram kan maken.

Ik ben ervan overtuigd dat deze website enorm veel mogelijkheden voor de lagere school biedt. Stel dat je enkele computers in de klas hebt, dan kan je in een hoekenwerk een hoek maken waarin de kinderen iets moeten maken (ik denk dan aan de tangram, een vouwwerkje, ....) Ze doorlopen op de website de verschillende stappen en klaar is kees!

Geen opmerkingen: